به گزارش شهرآرانیوز؛ دو سال پیش بود که طبق تبصره ۱۴ قانون برنامه و بودجه به دولت اجازه داده شد که به علت افزایش قیمت کالاهای اساسی و رشد تورم و کاهش قدرت خرید دهکهای پایین درآمدی کمکی با نام کالابرگ الکترونیکی به خانوادههای مشمول اختصاص دهد.
در این مدت، این طرح فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشت و با چالشها و مسائلی روبه رو شد. آخرین تغییر و تحولات حذف دهکهای ۸ به بعد برای دریافت این سهمیه بود. زمان واریز آن، مهلت استفاده و میزان اعتبار و سایر موارد نیز از جمله تغییرات بود.
برخی از این مسائل را شهروندان با صدای مردم شهرآرا در میان میگذارند.
فروش برخی اقلام از سوی فروشندگان طرح کالابرگ در کنار مواد غذایی فهرست شده این طرح به مردم از جمله گلایههای مطرح شده است. یکی از شهروندان مسئله را این طور توضیح میدهد: بارها با بازرسی اصناف و تعزیرات تلفنی مشکل را مطرح کردم، اما اتفاق خاصی نیفتاد. سؤالم من این است که برخی فروشگاهها که توزیع اقلام کالابرگ دار دارند اصلا جانب انصاف را رعایت نمیکنند. در کنار کالابرگها مشتری را مجبور میکنند چند کالای دیگر هم خریداری کند. اگر رسیدگی جدی باشد دیگر این کاسبها اجازه چنین کاری را به خود نمیدهند.
کریم نصرتی، دهک ۴ درآمدی است. چهارسر عائله دارد. او میگوید: من کارگر سرگذر هستم. یک روز کار هست و چند روز نیست. برای ما همین کالابرگ نیز دارای اهمیت است و وقتی با تأخیر واریز میشود کمیت زندگی مان لنگ میزند.ای کاش پرداختهای دولت به موقع باشد تا ما هم بتوانیم از اقلام کالابرگها استفاده کنیم.
اما گلایه مندی دیگر از سوی فروشگاه دارها و عوامل عرضه کننده اقلام کالابرگ است. یکی از فروشگاه داران میگوید: با توجه به وسعت فروشگاه تصمیم گرفتم که به فهرست فروشگاههای عرضه اقلام کالابرگ اضافه شوم. هنگامی که به طرح اضافه شدم این گونه اعلام شد که وقتی مردم کالای یارانهای میخرند، معادل آن خیلی زود به حساب فروشگاه واریز شود تا ما نیز بتوانیم بار جدید سفارش دهیم و دخل و خرجمان بچرخد. با این حال این قول محقق نشده و در چند ماه اخیر، واریز یارانه کالابرگها با تأخیر رو به رو شده است. این تأخیرها به نحوی است که گاهی یک هفته، گاهی حتی بیشتر از ۱۰ روز باید صبر کنیم تا مابه ا لتفاوت فروشگاه به حسابمان واریز شود.
این عرضه کننده اقلام کالابرگ در ادامه میگوید: در این مدت، سرمایه ما بلوکه میماند و مجبور میشویم برای سفارش مجدد و تأمین کالاها از جیب خود خرج کنیم یا بعضی اجناس را دیرتر بیاوریم. همه این نکته را میدانند که برای یک فروشگاه نقدینگی خیلی مهم است. یک فروشنده برای اینکه بتوانند اجناس فروشگاه خودش را کامل کند باید به صورت مداوم خرید کالا داشته باشد. با این شرایط تأخیر در این واریزها دردسرساز است و ما را با مشکل نقدینگی روبه رو کرده است.
حمیدرضا محمدی یوسف آباد، مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در استان به شهرآرا میگوید: طرح کالابرگ الکترونیکی یکی از اقدامات مؤثر و اساسی دولت برای حمایت از معیشت اقشار کم درآمد و در راستای سیاستهای عدالت بخش نظام مقدس جمهوری اسلامی و تأمین اقلام اساسی و مایحتاج مورد نیاز خانوارهاست.
محمدی در ادامه ابراز میکند: گام دوم از مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی با اختصاص اعتبار به کدملی سرپرستان خانوار دهکهای چهارم و پنجم درآمدی از ۳۰ تیرماه آغاز شد و تخصیص اعتبار برای دهکهای ششم و هفتم نیز از دوشنبه ۶ مرداد است.
مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به تأخیر در پرداخت یارانه کالابرگ و معوقات برخی فروشگاهها میگوید: در گام دوم و سوم این مرحله از طرح کالابرگ الکترونیکی، به دهکهای چهارم تا هفتم درآمدی به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان براساس زمان بندی فوق اعتبار اختصاص یافته و این اعتبار برای خرید یازده قلم کالای اساسی در سه گروه کالایی شامل لبنیات، پروتئین و خواربار خواهد بود.
او همچنین توضیح میدهد: استقبال مردم از طرح کالابرگ الکترونیکی در استان، خوب است و با توجه به تأخیر در تخصیص اعتبار از سوی سازمان هدفمندی یارانهها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع پرداخت و تسویه معوقات فروشگاهها نیز با کمی تأخیر انجام گرفته است، اما بر اساس آخرین پیگیریها و استعلامات انجام گرفته این موضوع نیز در چند روز آینده انجام و پرداخت به فروشگاهها انجام خواهد شد.
مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی همچنین درباره تعداد فروشگاههای طرح کالابرگ الکترونیکی بیان میکند: بیش از ۲۲ هزار فروشگاه خرد زنجیرهای متصل به شبکه کالابرگ الکترونیکی در سطح استان فعال میباشند که کار فروش اقلام کالابرگ و توزیع کالاهای مورد نیاز خانوارها را براساس اعتبار اختصاص پیدا کرده در قالب کالابرگ ارائه میدهند.
او در ادامه میافزاید: با آغاز گام دوم از مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی، فروشگاههای طرف قرارداد همچون گذشته خدمات خود را به شهروندان ارائه میدهند و این فروشگاهها شامل خرده فروشی ها، فروشگاههای تعاونی و برخی فروشگاههای زنجیرهای هستند که در سطح استان فعالیت دارند.
محمدی با تأکید بر اینکه برای ادامه طرح شرایط برای خرید تسهیل شده است، میگوید: خرید از هر برندی آزاد است و فروشگاه نمیتواند برای خرید از یک برند خاص اجبار کند و مردم میتوانند تخلفات احتمالی مشاهده شده در فروشگاهها و همچنین توزیع نادرست یا اجبار در خرید سایر کالاها در کنار طرح کالابرگ الکترونیکی را با شماره ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت یا شماره ۰۲۱۶۳۶۹ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درمیان بگذارند. به طور حتم با فروشگاههای متخلف در این طرح برخورد قانونی انجام خواهد شد.